لیست رشته های دانشگاهی هنر

۴۸۲ بازديد
 
5 / 5 ( 1 vote )

رشته های دانشگاهی هنر را می توان جز دسته ای  از رشته ها دانست که نسبت به دیگر رشته ها تنوع کمتری را دارد . البته نید این موضوع را نادیده گرفت که رشته های پ هنر طرفداران و مخاطن ثابت خود را دارند . برای اینکه بتوان آزمون رشته های هنر رشته های پر طرفدار را قبول شد لازم است رتبه های لایی را آزمون سراسری هنر بدست آورد . رشته های دانشگاهی هنر بر عکس دیگر رشته ها و گروه ها تعداد دانشگاه هایی که دارند کمتر می شد ، و بعضی از شهر ها مسفانه هیچ دانشگاهی برای رشته های هنر وجود ندارد و از این رو متقاضان اهل این شهر ها ناچارند برای رشته های پ هنر به شهر های دیگر نقل مکان کنند و از محل سکونت خود دور شوند . البته برای متقاضیانی که تمایل زیادی به تحصیل این رشته ها دارند موضوعی حل شده می شد .

آزمون سراسری هنر

برای ورود به رشته های دانشگاهی هنر اکثر دانشگاه های سراسری لازم است که متقاضیان آزمون سراسری هنر ثبت نام به عمل آورند . معمولا آزمون هنر همزمان یکی از آزمون های سراسری گروه علوم ریاضی ، علوم تجربی و یا علوم انسانی برگذار می گردد و تنها یکر هم هر سال متقاضیان می توانند آن شرکت کنند . آزمون معمولا اوایل تیر ماه هر سال برگذار می شود و جواب اولیه آن اواسط مرداد ماه همزمان دیگر گروه های آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می گردد و سپس به مدت یک هفته به متقاضیان فرصت داده می شود متناسب رتبه ای که کسب نموده اند از بین رشته های موجود دفترچه انتخاب رشته گروه هنر رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و نیمه دوم شهریور جواب نهایی اعلام می گردد .


بیشتر بخوانید:  مشاوره تحصیلی


لیست رشته های دانشگاهی هنر

لیست رشته های دانشگاهی هنر را برای دانشگاه های سراسری بطور کامل دفترچه انتخاب رشته هنر می توان دید . بین لیست رشته های هنر رشته هایی وجود دارد که نسبت به دیگر رشته ها مخاطبین بیشتری دارد که آینده همین بحث به آن ها اشاراتی خواهد شد . خصوص ارشد بدون کنکور برای رشته های هنر نیز ید توضیحاتی را مطرح کرد . برای دانشگاه های سراسری و حتی آزاد بین لیست رشته های پ هنر رشته ای وجود ندارد که پذیرش مقطع ارشد آن بدون آزمون صورت بگیرد . اما بین رشته های هنر مقطع کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور تعدادی از آن ها پذیرش را بدون آزمون انجام می دهد . رشته هایی مانند طراحی شهری ، پژوهش هنر و مهندسی معماری تنها رشته های بدون کنکور لیست رشته های هنر دانشگاه پیام نور هستند .

 

لیست رشته های هنر دانشگاه های دولتی

لیست رشته های هنر دانشگاه های دولتی رشته های زیادی را خود دارد . به عنوان مثال رشته هایی همچون

  • طراحی صنعتی
  • ادبیات نمایشی
  • زیگری ، عکاسی
  • طراحی صحنه
  • ارتط تصویری
  • فرش
  • طراحی پارچه
  • سینما
  • نقاشی
  • مجسمه سازی و … را می توان این لیست دید .

البته ید توجه کافی داشت که هر دانشگاهی از دانشگاهای دولتی تنها بعضی از این رشته ها را ارائه می دهد و اگر قصد دارید دانشگاهی خاص تحصیلات خود را ادامه دهید ید چارت مربوط به رشته های دانشگاه مورد نظر خود را مطالعه کنید از رشته های موجود آن خبر شوید . شما می توانید برای این موضوع سوالات خود را مرکز مشاوره آویژه بپرسید و یا اگر نیاز به اطلاعات بیشتری برای انتخاب رشته و مسائل مربوط به انتخاب رشته دارید از مشاوره تحصیلی کارشناسان مرکز مشاوره آویژه بهره بگیرید .

رشته های دانشگاهی هنر بدون کنکور

رشته های بدون کنکور دانشگاهی هنر برای دانشگاه های مختلف موجود ، تفاوت دارد . گذشته همین بحث به رشته هایی که توسط دانشگاه پیام نور برای مقطع ارشد بدون کنکور ارائه می گردد اشاره شد . مورد رشته های بدون کنکور هنر ید به این نکته هم اشاره شود که دانشگاه هایی هستند بین دانشگاه های دولتی که هم برای نوبت دوم و هم نوبت اول یا روزانه بدون آزمون بعضی از رشته ها پذیرش دارند . ملاک این مدل پذیرش تنها سوابق تحصیلی متقاضی می شد . منظور از سوابق تحصیلی معدل کتبی دیپلم یا همان معدل امتحانات نهایی دانش آموزان می شد .

چند مثال از انتخاب رشته هنر

بررسی دفترچه انتخاب رشته گروه هنر قرار است به بعضی از دانشگاه ها و رشته هایی که بر اساس سوابق تحصیلی متقاضیان را پذیرش می کنند اشاره کنیم . به عنوان مثال دانشگاه هنر اسلامی تبریز میان رشته هایی که دارد ، رشته های فرش ، مرمت آثار ریخی و هنر اسلامی را تنها صرفا از طریق سوابق تحصیلی دسترس متقاضی قرار می دهد . یک مثال دیگر می توان به رشته های

  • ارتط تصویری
  • زیگری
  • سینما
  • نقاشی
  • نوازندگی موسیقی ایرانی

اشاره کرد که موسسه غیر انتفاعی سپهر اصفهان آن ها تنها بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان خود را می پزیرد . مثال های زیادی می توان این زمینه عنوان کرد . ام بهترین کار این است که متقاضی دفترچه انتخاب رشته را بخوبی بخواند از این رشته ها و دانشگاه ها مطلع گردد .

 

پرطرفدارترین رشته های هنر

پرطرفدارترین رشته های هنر را از یک دید گاه دیگر می توان رشته های موفق گروه هنر نامید . واقع رشته هایی که موفق هستند و هنوز زار کار پر ترافیکی را دارند مخاطبین بیشتری نیز دارند و از همین رو این رشته ها را می توان جز بهترین رشته های هنر لحاظ کرد . البته این نکته را فراموش نکنید که کسانی که رشته های هنر را دوست دارند اکثرا بخاطر علاقه شخصی آن ها را انتخاب می کنند و به نحوی ماهیت رشته های هنر اینگونه است که ملاک اصلی انتخاب علاقه شخصی می شد و این جا کلمه بهترین را ما صرفا به دلیل تعداد مخاطب بیشتر و زار کار بهتر بیان می کینیم .

آینده شغلی رشته هنر

از بین تقری ۹۰ نفر از کسانی که فارغ التحصیل رشته های هنر بودند و شغل آن ها نیز همین عرصه است یک ارزیابی به عمل آمد . آن ها بر اساس تجربیات و دیده های خود که همگی طول دوره تحصیلی و یا کاری حاصل شده بود به رشته های موفق هنر رای دادند . نتیجه بسیار جالب شد :

  • گرافیک ( ۲۵ رای )
  • طراحی صنعتی ( ۲۴ رای )
  • رشته های سینما بطور کلی ( ۱۷ رای )
  • موسیقی ( ۹ رای ) و دیگر رشته ها اکثرا یا یا دو رای را توانستند به خود اختصاص دهند . البته نتیجه این آمار گیری آماری که مرکز مشاوره آویژه از از آینده کاری این رشته ها دارد هم تقری مطابقت دارد و از این رو این نیج بسیار جالب جلوه کردند .

سخت ترین رشته های هنر

سخت ترین رشته های هنر را بدون تردید می توان پر مخاطب ترین آن ها دانست . زیرا توجه به محدودیت ظرفیتی این رشته ها وقتی که تعداد متقاضیان این رشته ها بیشتر می شود رقابت برای آن ها بیشتر شده و نتیجه قبولی آن ها سخت تر می شود . کل نمی توان صراحت رشته ای را بصورت حتمی و مطلق سخت تر از بقیه دانست اما بصورت تقریبی می توان تخمینی را این ره لحاظ کرد .

ترتیب تخمینی از پ ترین رشته های هنر

  • طراحی صنعتی
  • گرافیک
  • سینما ( کارگردانی ، زیگری و … )
  • موسیقی
  • و …

این ترتیب بندی را همانطور که گفتیم بر اساس تقریبی که از تعداد متقاضیان سال های گذشته بدست آورده ایم انجام داده ایم .

سوالات متداول

پرطرفدارترین رشته های هنر چیست؟

پرطرفدارترین رشته های هنر به ترتیب گرافیک ( ۲۵ رای ) ، طراحی صنعتی ( ۲۴ رای ) ، رشته های سینما بطور کلی ( ۱۷ رای ) و موسیقی ( ۹ رای ) و دیگر رشته ها اکثرا یا یا دو رای را توانستند به خود اختصاص دهند.

بهترین رشته هنر چیست؟

واقع رشته هایی که موفق هستند و هنوز زار کار پر ترافیکی را دارند مخاطبین بیشتری نیز دارند و از همین رو این رشته ها را می توان جز بهترین رشته های دانشگاهی هنر لحاظ کرد.

رشته های بدون کنکور دانشگاهی هنر کدام اند؟

رشته های بدون کنکور به بعضی از دانشگاه ها و رشته هایی که بر اساس سوابق تحصیلی متقاضیان را پذیرش می کنند گفته میشود.

 

لیست رشته های دانشگاهی هنر

شما می توانید مطالعه مقالات ما این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و صورت نیاز تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران شماره .

لیست رشته های دانشگاهی هنر

 

 

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.