مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

۴۸۱ بازديد
 
5 / 5 ( 1 vote )

فرار از خدمت سرزی چه زمانی اتفاق میافتد و چه عواقبی پی دارد؟ شاید برای شما نیز اتفاق افده است. که به عنوان یک جوان آسنه ی ورود به  خدمت سرزی، به فرار کردن آن دوران فکر کرده شید. میدانید که مسئله ی خدمت و نظام وظیفه به یکی از مهم ترین بخش های زندگی افراد ذکور تبدیل شده است. زیرا سن حساسی از زندگیشان نیازمند گذراندن دوره ی خدمت ضرورت میشند. پس همین نکته برای آن ها یک دغدغه ی بزرگ به حساب میاید.

سن مشمولیت دقیقا همان سنی است که مشمولان و متقاضیان از دوره ی متوسطه قصد دارند وارد دانشگاه یا محیط کار شوند. پس قطعا رفتن به خدمت سرزی و دوری از خانواده آن هم به مدت دوسال برایشان خوشایند نخواهد بود. پس سازمان نظام وظیفه عمومی کشور ید مزایایی اختیار جوانان بگذارد مسئله خدمت نظام وظیفه راحت تر کنار بیایند. معافیت ها و کسری های خدکمت دقیقا تسهیلاتی است که به برخی جوانان کمک زیادی میکند و فرصت های خوبی برای آن ها بوجود میاورد. اما به نظر شما چه کسانی از خدمت سرزی فرار خواهند کرد؟

عده ای از جوانان پس از رسیدن به سن مشمول شدن، دفترچه ی اعزام به خدمت را یافت کرده و آن را تکمیل میکنند. سپس مراحل اعزام به خدمت را سپری کرده و به پادگان های اعلام شده اعزام میشوند. پس از گذشت مدت زمانی، مشمولینی که به مرخصی میایند. دیگر به پادگان محل خدمت خود برنگشته و ادامه ی خدمت آن ها به حالت تعلیق خواهد آمد. بر اساس تبصره و ماده قانون ۵۹ از قوانین مجازات نیروهای مسلح، اگر کارکنان وظیفه ی این سازمان یا همان سرزان زمان صلح به مدت ۱۵ روز پشت سر هم و یا بیشتر غیبت داشته شند و غیبت آن ها نیز غیر موجه شد سرز فراری شناخته میشوند.

فرار از خدمت سرزی عواقب و جریمه هایی نیز پی دارد. که ادامه ی این مقاله به تمام شرایط و جوانب مختلف آن خواهیم پرداخت.

مجازات  فرار از خدمت سرزی چیست؟

مجازات  فرار از خدمت سرزی از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی کشور و نیروهای مسلح مشخص خواهد شد. این مجازات ها به افرادی تعلق میگیرد که دارای غیبت طولانی بوده و هم چنین غیبت این افراد غیر موجه تلقی بشود.

شاید بپرسید که غیبت های افراد موارد خاص نیز منجر به اعمال مجازات میشود یا خیر؟ ید این مواقع متقاضیان بدانند که غیبت برای افراد دارای شرایط خاص، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد. اگرچه سازمان نظام وظیفه همه ی موارد سختگیرانه عمل خواهد کرد. اما این سختگیری ها مواقعی که مشمولین شرایط خاص مانند بیماری، فوت بستگان و نزدیکان و سایر شرایط قرار میگیرند مانند سایر موارد نخواهد یود. اما مجازات برای افراد فراری بدون علت موجه شامل جریمه های زیادی است که آن ها را اینجا برای شما معرفی خواهیم کرد.

مجازات  فرار از خدمت سرزی

  • سرزان فراری برخی شرایط از سه ماه یک سال به حبس محکوم خواهند شد.
  • برخی سرزان فراری شرایط دیگر بیش از یک سال اضافه خدمت خواهند داشت.
  • برخی سرزان نیز ید برای فرار از خدمت سرزی جریمه های نقدی مختلف بپردازند.

این مجازات ها تنها بخشی از شرایطی است که سازمان نظام وظیفه ناجا برای مشمولین نظر گرفته است. شما میتوانید برای اطلاع از این عواقب و مجازات ها این مقاله را انتها مطالعه کرده و برای سوالات بیشتر مرکز تلفنی مشاوره نظام وظیفه آویژه .

 

قوانین فرار از خدمت سرزی چیست؟

قوانین فرار از خدمت سرزی بسیار گسترده است و ماده ها و تبصره های گوناگونی برای آن ها تصویب شده است. جالب است بدانید که قوانین مختلف نظام وظیفه عمومی چند سال گذشته دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. که تعجب همگان را نیز برانگیخته است. به همین سبب خواهیم دید که سختگیری های سازمان نظام وظیفه زمینه های مختلف به ویژه قوانین فرار از خدمت سرزی کاملا قابل مشاهده میشد.

از این رو ما به جوانان و مشمولین خدمت وظیفه ی عمومی این مطلب را گوشزد میکنیم که مطالب و اطلاعات و قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی کشور را به طور کامل و به روز مطالعه کنند. دنل کردن اخرهای جدید نظام وظیفه عمومی ناجا کمک بزرگی به جوانان خواهد کرد و هم چنین فرصت مناسبی است از آخرین اطلاعیه ها و اصلاحات قوانین مختلف را  مطلع شوند. به دلیل گستردگی این قوانین ما اینجا به برخی از آن ها اشاره خواهیم داشت.

قوانین مربوط به فراریان خدمت سرزی نظام وظیفه

  • بر اساس ماده ۵۹ قانون مجازات سازمان نظام وظیفه مشمول بیش از ۱۵ روز غیبت غیر موجه فراری به حساب خواهد آمد.
  • بر اساس ماده ۶۰ قانون مجازات نیروهای مسلح، به ازای ۶۰ روز غیبت برای اولین ر حدود سه ماه اضافه خدمت به مشمول داده میشود.
  • بر طبق قانون ۵۹، مشمولین برای غیبت های طولانی یکسال اضافه خدمت خواهند داشت.
  • بر اساس ماده قانون ۵۹، سرزان فراری حدود یکسال میتوانند به حبس منتقل شوند.
  • بر طبق قانون ماده ۶۰ نیروهای مسلح مشمولین بیش از ۶۰ روز غیبت برای ر دوم به ۲ ماه ۶ ماه حبس محکوم میشوئد.
  • برخی موارد بر اساس قانون ماده ۶۰ سازمان نظام وظیفه، قاضی پرونده صورت ندامت و پشیمانی مشمول، میتواند برای آنها به جای اضافه خدمت، جرایم نقدی نیز نظر بگیرد.

فرار از خدمت برای ر دوم چگونه است؟

فرار از خدمت برای ر دوم شرایط را برای مشمولین کمی سخت تر خواهد کرد. زیرا سازمان نظام وظیفه این ره قوانین سخت تری اعمال خواهد کرد. مشمولینی که قصد دارند از خدمت سرزی فرار کنند ید به عواقب آن نیز توجه داشته شند. زیرا مجازات هایی مانند حبس و اضافه خدمت سرزی برای آن ها شرایط سخت تری به وجود میاورد. بر همین اساس سازمان نظام وظیفه این هسشدارها را به مشمولین داده است که از فرار کردن از خدمت صرف نظر کنند. این هشدارها واقع غالب قوانین سفت و سخت اطلاعیه های عمومی به مشمولین ابلاغ میشود.

قوانین فرار از خدمت برای ر دوم همانطور که لا نیز اشاره شد شرایط سختی برای مشمولین به وجود میاورد. بر اساس ماده ۶۰ از قوانین نیروهای مسلح، مشمولینی که برای دومین ر از پادگان های نظامی فرار کرده و وارد غیبت میشوند به حبس محکومند. این افراد ید بین ۲ ماه ۶ ماه بسته به میزان غیبتشان زندان حبس شند.

عواقب فرار از خدمت کدام است؟

عواقب فرار از خدمت ممکن است برای جوانان سن ۱۸ سالگی عواقب شایسته ای نشد. زیرا میدانید که از طرفی مدت خدمت سرزی تقری حالت عادی ۲ سال است. اگر جوانان به دلیل فرار از سرزی اضافه خدمت نیز داشته شند. مدت خدمتشان بسیار زیاد و خسته کننده خواهد شد.

به همین منظور، برای جلوگیری از این عواقب از جوانان خواسته میشود که حد امکان از سرزی فرار نکنند. اما مسفانه شرایط پادگان ها به دلیلی برخی سختگیری ها برای جوانان کم سن و سال قابل تحمل نخواهد بود. به همین جهت این افراد فرار را ترجیح میدهند. پس ید عواقب فرار از خدمت را نیز به جان بخرند. البته قبل از اینکار ید مجازات ها و قوانین آن را مطالعه کنند. پس از فرار از عملی که انجام داده اند نادم و پشیمان نشوند.

 


بیشتر بخوانید: پروژه کسری خدمت چیست؟


بخشش فرار از خدمت چگونه است؟

بخشش فرار از خدمت تنها توسط فرمانده پادگان و یا قاضی رسیدگی کننده به پرونده ی مشمولین صورت خواهد گرفت. زیرا برخی از جوانانی که مرتکب فرار از پادگان ها میشوند، ممکن است پس از مدتی نادم و پشیمان شده و احساس ندامت دادگاه حاضر شوند.

برای بخشش فرار از خدمت، قاضی شرایط سرز فراری را کاملا نظر گرفته و اگر صلاح بداند مجازات آن ها تخفیف اعمال خواهد کرد. یعنی یک جریمه ی نقدی بین ۱۰۰ هزار تومان یک میلیون تومان پرونده را خواهد بست. شرایط دیگر بسیاری نیز وجود دارد که شما میتوانید مرکز آویژه تماس گرفته و ره آن ها این مرکز راهنمایی یافت کنید.

سوالات متداول

سرز فراری به چه کسی گفته میشود؟

مشمولینی که به خدمت سرزی اعزام میشوند و از پادگان فرار میکنند. اگر مدت غیبت این افراد از ۱۵ روز تجاوز کند به این مشمولین سرز فراری اطلاق میشود.

مجازات برای مشمولینی که اولین ر فرار میکنند چه خواهد بود؟

این افراد بر اساس روزهایی که غیبت بوده اند به مدت دو برابر اضافه خدمت خواهند خورد. البته نظر نهایی بر عهده فرمانده پادگان و سازمان نظام وظیفه میشد.

مجازات مشمولینی که برای چندمین ر از خدمت وظیفه عمومی فرار کرده اند چیست؟

افرادی که برای رهای دوم و سوم از خدمت سرزی فرار میکنند. به دادگاه فرسده شده و بر اساس تشخیص قاضی پرونده به آن ها حبس و جریمه نقدی تعلق میگیرد.

 

مجازات فرار از خدمت سرزی چیست؟

شما می توانید مطالعه مقالات ما این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و صورت نیاز تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران شماره .

مجازات فرار از خدمت سرزی چیست؟

 

 

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.