معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی چه شرایطی دارد؟

۴۷۷ بازديد
 
1.7 / 5 ( 3 امتیاز )

آیا به بیماری های دستگاه تناسلی فقط معافیت دائم تعلق می گیرد؟

ید پاسخ بگوییم که معافیت های داده شده برای این نوع بیماری به صورت دائم، موقت و معافیت خدمات رزمی خواهد بود.

معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری تناسلی که از شایع ترین بیماری ها بین مردان به ویژه جوانان می شد، به بسیاری از جوانان کارت معافیت دائم را هدیه می دهد. این نوع معافیت بیماری های دستگاه ااری و تناسلی زیر شاخه ای از معافیت پزشکی است. برای تعریف دقیق تر از معافیت نظام وظیفه یا معافیت های پزشکی اطلاعاتی این ره اختیار خوانندگان عزیز خواهیم گذاشت. می دانید که رفتن به خدمت سرزی یکی از مهم ترین قوانین اجری کشور ما است. این قانون برای پسرانی قابل اجراست که سن ۱۸ سالگی را پشت سر گذاشته و وارد سن ۱۹ سالگی و اصطلاح وارد سن مشمولیت می شوند. این دوره ی خدمت ضرورت، دوره ی آسانی نخواهد بود و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. برخی از این مشکلات عرتند از :

  • دوری از خانواده به مدت دو سال.
  • عقب ماندن از تحصیل و وقفه تحصیلی.
  • انجام خدمات سخت رزمی طول خدمت.
  • محروم ماندن از کار و شغل و گیر شدن مشکلات اقتصادی.

لیست معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی

لیست معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی دسته ای از بیماری ها را برگرفته که مشمولان مبتلا به آن اختلالات و بیماری ها امکان معافیت دائم، موقت و معافیت از رزم را دارند. البته بیماری فرد مشمول ید توسط پزشکان معتمد سازمان وظیفه یید شود فرد بتواند از معافیت های پزشکی استفاده کند. این لیست از ۳۸ بند تشکیل شده که انواع بیماری ها و معافیت ها و قوانین و مقررات تصویب شده مربوطه را ارائه میدهد. برخی از بیماری های موجود این لیست زیر آورده شده است:

نام بیماری نام بیماری نام بیماری
پیوند کلیه سنگ پروست سنگ کلیه
سنگ مثانه بیماری عفونی آنوریسم شریان کلیوی
آنوریسم شریانی وریدی اتساع لگنچه از بین رفتن قت انقضی گردن مثانه
انسداد ااری انفارکتوس کلیه اورتروسل
اپی دیدیمکتومی اپیدیدیمیت اپیسپادیاز
اکتوپی یک طرفه برگشت اار به بیضه برگشت اار به حالب
بیماریهای کلاژن کلیه ترومبوز ورید کلیوی تغییر مسیر ااری
تنگی شریان کلیوی تنگی مجرا تنگی گردن مثانه
تومور دستگاه ااری تناسلی دوبلیکاسیون حالب رتروپریتوان
سنوم نفروتیک سنگ حالب سیستکتومی تول
شب ااری فیبروزرتروپریتوان فیستول سیستم ااری
فیستول مجرا به اسکروتوم فیستول مجرا به تنه آلت فیستول مجرا به رکتوم
فیستول مجرا به پرینه مثانه نوروژنیک مگااورتر
نفروکلسینوز نفرکتومی نکروزکورتکس یک کلیه
هماچوری اسانسیل هیوسل بیضه هیوسل طناب منوی
هیونفروز هیپوسپادیاز تنه آلت هیپوپلازی
پارسیل کلیه پتوز کلیه پیلونفریت
کلیه اکتوپیک داخل لگن کلیه میان اسفنجی کلیه نعل اسبی
کلیه پلی کیستیک کیست رتروپریتوان کیست طناب منوی
گلومرولونفریت

تشخیص هر بیماری آزمایشات و معاینات تخصص و توسط شوراهای پزشکی سازمان وظیفه امکان پذیر است.

 

 

مدارک لازم جهت معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی

معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی سرزی به مدارک معتبر نیاز دارد. بنابراین مشمولین پس از وارد شدن به غیبت سرزی ید تمام مدارک خود را آماده ی ارائه داشته شند

مدارک لازم جهت استفاده از معافیت های پزشکی

  • شناسنامه
  • کپی همه صفحات شناسنامه
  • کارت ملی
  • کپی کارت ملی
  • عکس پرسنلی ۳*۴
  • مک تحصیلی
  • کپی یید شده مک تحصیلی
  • فرم وضعیت مشمولین
  • فرم معاینه پزشکی
  • فرم واکسیناسیون
  • مدارک و پرونده های پزشکی
  • و سایر مدارک دیگر

شرایط گرفتن معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری تناسلی چیست؟

راه گرفتن معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی تنها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس + ۱۰ ممکن خواهد بود. اولین راه برای بهره مندی از معافیت های پزشکی و سایر معافیت ها مشمولین ید شرایط معافیت را نظر گرفته و مدارک مطابق آن را جمع آوری کنند. این کار کمک می کند مراحل معافیت هر چه سریع تر طی شده و زودتر به نتیجه برسید. به طور کلی مراحل استفاده از معافیت پزشکی به شرح زیر می شد:

  • ارائه مدارک پزشکی مشمول به پلیس + ۱۰
  • ثبت خواست اولیه معافیت های پزشکی
  • انجام معاینه پزشکی اولیه
  • مراجعه به بیمارسن های نظام وظیفه
  • حضور به موقع ریخ مشخص شده کمیسیون و شورای پزشکی
  • و آخر یافت یکی از معافیت های دائم، موقت و خدمات رزمی

انواع معافیت های ارائه شده برای بیماری های مشمولین نظام وظیفه :

  1. معافیت های دائمی
  2. معاف از خدمات رزمی
  3. معاف موقت و مدت دار

آن دسته از مشمولینی که شرایط معافیت بیماری های دستگاه ااری تناسلی را دارند می توانند از یکی از این معافیت ها استفاده کنند. انتخاب نوع معافیت بر عهده ی سازمان نظام وظیفه و شورای پزشکان این سازمان می شد. بنابراین از شرایط بیماری خود کامل اطلاع پیدا کرده و قبل از اقدام و ثبت خواست برای معافیت پزشکی مشاورین نظام وظیفه آویژه مشورت کنید.

 

معافیت پزشکی سنگ کلیه و مثانه

معافیت پزشکی سنگ کلیه و مثانه از جمله؛ بند های مربوط به بخش یازدهم بیماری های معافیت پزشکی است که توسط سازمان وظیفه اعلام شده است و مشمولان بیمار میتوانند از آن برای اخذ معافیت استفاده کنند. بند یازدهم لیست بیماری های معافیت پزشکی مربوط به بیماری های دستگاه ااری تناسلی است که انواع مختلفی از بیماری ها را برگرفته است.

یکی از شایع ترین بیماری های ااری تناسلی که این بخش آمده،  سنگ های کلیه و مثانه است؛ واقع این بیماری رسوب مواد مختلف به شکل بلور ها و کریسل هایی اندام هایی مثل مثانه و کلیه است که توجه به نوع بلور و… اختلالاتی را ایجاد میکند. د های شدید و مداوم عث ضرورت اعطای معافیت پزشکی به مشمولان بیمار میشد. اما نوع بیماری و شدت آن انواع معافیت های پزشکی مورد نیاز را مطرح میکند که برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • اگر سنگ های کلیه و مثانه هیو نفروز جه ۳ ایجاد کرده شند و این شرایط بعد از مان سنگ ها نیز پایدار شد عث معافیت دائم مشمول میشود.
  • سنگ های شاخ گوزنی که عمل نشده اند و عارضه هایی همراه هستند نیز موجب معافیت دائم میشوند.
  • افرادی که از سنگ های متعدد و علامتدار به همراه هیونفروز خفیف رنج میبرند، میتوانند معافیت از رزم بگیرند.
  • افرادی که از قبل سوابق سنگ کلیه یا مثانه ی عمل شده دارند و حال حاضر هیچ عارضه ای نشان نمیدهند، معافیت از رزم میگیرند.
  • از دیگر معافیت های مطرح این دسته، برای افرادی است که زمان مراجعه برای اعزام سنگ کلیه یا مثانه یا هیونفروز دارند اما قابل مان است. برای این افراد معافیت موقت شش ماه برای گذراندن دوره ی مان نظر گرفته میشودکه بعد از آن ید به خدمت بروند.

معافیت پزشکی تک کلیه چگونه است؟

معافیت پزشکی تک کلیه همانطور که از نامش پیداست به افرادی تعلق میگیرد که یکی از کلیه های خود را از دست داده اند حال این فقدان کلیه دوم به دلیل اهدا کلیه یا برداشتن آن اثر عفونت ها و بیماری شد. طبیعی است که فردی که تنها یک کلیه دارد برای بیماری های دستگاه تناسلی ااری آسیب پذیر تر است. لذا وجود قوانینی برای معاف شدن این افراد الزامی است. این نوع معافیت بند ۹ بیماری های ااری تناسلی است که انواع مختلفی دارد. قوانین مربوط به معافیت پزشکی تک کلیه و بیماری ها مطرح شده این قانون به تریتب زیر است:

  • نفرکتومی یک طرفه یا برداشت یکی از کلیه ها؛ عث معافیت دائم مشمول میشود.
  • پارسیل یا پیلوپلاستی دو طرفه که پارسیل به معنی برداشتن بخشی از کلیه و پیلو پلاستی که به معنی مسدود شدن حالب است معافیت های دائم پزشکی همراه است.
  • نوع معافیتی که برای مبتلایان به پارسیل یا پیلو پلاستی یک طرفه نظر گرفته شده به وضعیت کلیه دیگر بستگی دارد. اگر کلیه دیگر سالم شد تنها معافیت از رزم برای مشمول نظر گرفته میشود.

ارائه ی مدارکی مبنی بر برداشت کلیه و همچنین انجام معاینات و آزمایشات متعدد مراکز مانی تحت نظارت وظیفه عمومی؛ از ضروریات اخذ معافیت تک کلیه است.

معافیت پزشکی تکرر اار

معافیت پزشکی تکرر اار از دیگر معافیت هایی است که لیست بیماری های ااری تناسلی قرار میگیرد. تکرر ادارار واقع زمانی است که فرد روزانه بیش از ۸ ر دفع اار داشته شد. این موضوع میتواند برای یک سرز دسر ساز شد و سرز را از انجام وظایف و فعالیت های خود ز دارد. حتی ممکن است اثر دشواری های دوره سرزی این بیماری عود کند و آسیب های بیشتری به فرد وارد شود لذا اهدای معافیت به این افراد بهترین راه است. علت های مختلفی میتواند عث بروز این بیماری شود همچنین این بیماری میتواند از عوارض ثانویه برخی اختلالات دیگر مثل دیابت ، عفونت اار و… شد. این بیماری اغلب قابل مان است به همین دلیل اگر فرد مشمولی تشخیص داده شود معمولا معافیت موقت میگیرد. این معافیت موقت برای گذراندن دوره مانی و بهبود مشمول است.

اگر بعد از معافیت های موقت ز هم بیماری بهبود نیافت، آزمایشات تخصصی توسط شوراهای پزشکی مجددا انجام میشود و صورت نیاز حکم معافیت دائم یا معافیت از رزم برای مشمول صا میشود.  ولی مشمولانی که سلامت خود را به دست آورده اند یستی به خدمت اعزام شوند. لازم به تذکر است که این بیماری شب ااری و بی اختیاری اار تفاوت دارد. اما گاها بی اختیاری دفع اار نیز همراه است.

 

 

قوانین معافیت پزشکی تک بیضه کدامند؟

معافیت پزشکی تک بیضه بخشی از بند ۳۱ از دسته بیماری های ااری تناسلی است. افراد مبتلا به این بیماری نظر گرفتن نوع و شدت بیماریشان مجاز به اخذ معافیت پزشکی هستند. معافیت های مربوط به بیماری های بیضه به طور کلی به ترتیب زیر است:

  • اکتوپی یا نبود بیضه و آتروفی شدید دو طرفه؛ به معنی فقدان یا تحلیل شدید بیضه ها، موجب معافیت دائم مشمول میشود.
  • نبود بیضه یا آتروفی و اکتوپی اگر به شکل یک طرفه شد و تنها یکی از بیضه ها را گیر کند معافیت از فعالیت ها و خدمات رزمی همراه است و فرد فعالیت های غیر رزمی به کار گرفته میشود.

نوع معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری تناسلی

نوع معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری تناسلی نیز مانند دیگر انواع بیماری ها به سه دسته کلی تقسیم بندی میشود که این سه دسته شامل:

  • معافیت دائم
  • معافیت موقت برای کسب بهبود و سلامت کامل
  • معافیت از انجام خدمات رزمی

همانطور که میدانید اختصاص هر یک از این معافیت ها به مشمولان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع بیماری است.

انواع معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی :

  • پیوند کلیه: معافیت دائم
  • معافیت دائم برای فیستول سیستم ااری به دستگاه گوارش یا پوست صورتی که قابل مان نشد.
  • کلیه نعل اسبی: معافیت دائم
  • اورتروسل دو طرفه معافیت دائم و اورتروسل یک  طرفه معافیت از رزم
  • تنگ کردن مثانه بدون عارضه: معافیت از رزم

علاوه بر نوع بیماری که لا شرح داده شد جه و شدت هر بیماری نیز نوع معافیت های پزشکی مشمولان ثیر گذار است.

مثلا برای مبتلایان به هیوسل و کیست های طناب منوی اگر بیماری از نوع حجیم شد شش ماه معافیت موقت برای جراحی و مان نظر گرفته شده است. اما چنانچه بعد از جراحی بیماری شدت یابد و عود کند مشمول معاف دائم خواهد شد. همین شرایط برای بیماری واریکوسل گرید سه و بسیاری بیماری های دیگر صدق میکند.

گاهی نوع مک تحصیلی مشمولان نیز معافیت آنها ثیر دارد. مثلا معافیت پزشکی بیماری اپیسپادیاز برای مشمولان مک دیپلم و زیر دیپلم معافیت دائم است، صورتی که برای مشمولان مک کارشناسی و لاتر تنها معافیت از رزم است. بنابراین ممکن است نوع معافیت برای مبتلایان به یک بیماری متفاوت شد؛ به همین دلیل زمان اقدام برای معافیت این شرایط ید نظر گرفته شود.

 

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های دستگاه تناسلی ااری چه کسانی هستند؟

مشمولین معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری تناسلی ید به یکی از بیماری های موجود لیست معافیت پزشکی و دسته ی بیماری های ااری تناسلی مبتلا شند. اما قبل از معرفی مشمولان معافیت پزشکی مربوط به بیماری های ااری تناسلی ید نکاتی را ره مشمولان مطرح کنیم. همه ی مشمولان خدمت سرزی بر اساس وضعیت سلامتشان چند دسته قرار میگیرند.

  1. افرادی که بیماری ندارند و از سلامت کامل برخوردارند این افراد ید به سرزی بروند و دو سال را به عنوان سرز به کشور خود خدمت کنند.
  2. افرادی که بیمار هستند اما میتوانند برای انجام خدمات غیر رزمی به سرزی بروند و معافیت از رزم میگیرند.
  3. کسانی که به سبب بیماری به شکل موقت و کسب بهبودی نمیتوانند به خدمت بروند و معافیت موقت یافت میکنند.
  4. مشمولانی که به دلیل بیماری قا به رفتن به سرزی نیستند و به شکل دائم از خدمت سرزی معاف میشوند.

مشمولانی که بیماری تناسلی و ااری دارند نیز یکی از این چهار گروه قرار میگیرند و وضعیت معافیتشان مشخص میشود.

البته مشمولان برای اخذ معافیت بیماری های ااری تناسلی ید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند زیرا تنها ادعای مشمول مبنی بر بیماری موجب معافیت نمیشود. بلکه این موضوع پروسه ای نسب طولانی دارد که مشمولین ید آن را پشت سر بگذراند و ییدیه های لازم را از مراکز مانی و کمیسیون های پزشکی یافت کند.

این مراحل به ترتیب شامل یافت گواهی از پزشک اولیه، انجام آزمایشات بیمارسن های نیروهای مسلح و یافت ییدیه های شورا پزشکی بیمارسن و نهایت مراجعه به کمیسیون پزشکی وظیفه عمومی و تصمیم گیری ره وضعیت مشمول.

معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی حین خدمت

معافیت پزشکی دستگاه تناسلی و ااری حین خدمت امکان پذیر است؟

این پرسشی است که ر ها آن مواجه شده ایم. بنابراین این قسمت به بررسی قوانین و مقررات مربوط به این موضوع میپردازیم. سازمان وظیفه امکان یافت معافیت پزشکی حین خدمت را برای سرزانی که به بیماری مبتلا میشوند و یا حین سرزی بیماریشان عود میکند، فراهم آورده است. سرزانی که میخواهند از این اماکن استفاده کنند اولین قدم ید به بهداری یگان خدمتی خود مراجعه کنند معاینات اولیه مربوط به بیماری های ااری تناسلی رویشان انجام شود. نظر شورای نیرو میتواند معافیت یا عدم معافیت سرزان حین خدمت را مشخص کند البته معافیت برای این افراد معمولا به شکل موقت و برای انجام معالجات میشد. برخی نکات ره معافیت پزشکی حین خدمت وجود دارد که بیان آن ها خالی از لطف نیست:

  • آن دسته از مشمولان که بعد از اعزامشان به خدمت سرزی به یکی از بیماریهای ااری تناسلی دچار شده اند؛ صورت یید شورای نیرو مبنی بر عدم توانایی انجام ادامه خدمت، از بقیه ی خدمت خود معاف میشوند.
  • افرادی که حال انجام دوره سرزی هستند اما به دلیل بیماری معافیت موقت میگیرند؛ زمان معافیت از طول دوره خدمتشان کم میشود. مثلا فردی که ده ماه از خدمتش قی مانده و معافیت موقت شش ماهه گرفته، بعد از زگشت به یگان خدمتی خود تنها چهار ماه خدمت میکند.

فهرست معافیت های خدمت وظیفه سرزی :

  • معافیت پزشکی برای بیماران
  • معافیت های کفالت
  • معافیت های تحصیلی
  • معافیت های ایثارگران
  • معافیت های بنیاد نخبگان
  • معافیت های مددجویان بهزیستی و معلولین
  • معافیت های بخشودگی سنی
  • معافیت غیبت سرزی
  • و سایر معافیت های دیگر.

اما بین این معافیت های ذکر شده معافیت پزشکی مهم ترین و پرمخاطب ترین معافیت محسوب می شود. زیرا موارد پزشکی بسیار زیاد بوده و سازمان نظام وظیفه قوانین زیادی را این ره تصویب کرده است. این مقاله ره ی  مشاوره معافیت بیماری های دستگاه ااری تناسلی راه کارها و قوانینی اختیار متقاضیان قرار خواهد داد. که این مشمولین بتوانند از مزایای این معافیت استفاده ی لازم را ببرند. اما معافیت های پزشکی علاوه بر بیماری های دستگاه تناسلی،بیماری های زیاد دیگری را نیز برمی گیرد. این بیماری ها شامل فهرست زیر می شند.

 لیست بیماری های معافیت پزشکی خدمت سرزی :

نام دسته بیماری نام دسته بیماری
بیماری های استخوان و اسکلت بیماری های عفونی
بیماری های روماتولوژی و فت همبند بیماری های دستگاه اداری تناسلی
بیماری های اعصاب و روان بیماری های عمومی
بیماری های گوش، حلق و بینی بیماری های پوست و فت های زیر پوست
بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی بیماری های چشم و عوارض بینایی
بیماری های خون و انکولوژی (بدخیمی ها) بیماری های ریه و قفسه صی
بیماری های غدد مترشحه داخلی بیماری های داخلی مغز و اعصاب
بیماری های جراحی مغز و اعصاب بیماری های فک و دهان و دندان
بیماری های قلب و عروق  

این بیماری ها هر کدام به تنهایی بخش عظیمی از بیماری های دیگر را خود دارند. مشمولین ید برای اطلاع از نوع معافیت پزشکی خود مشاوره نظام وظیفه تماس شند. سریع تر بتوانند به کارهای معافیت خود رسیدگی کنند.

 

سوالات متداول

پرونده پزشکی از مدارک مهم برای معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی تلقی می شود؟

پرونده پزشکی یکی از اصلی ترین مدارک برای یافت انواع معافیت های پزشکی است.

مشمولین غایب می توانند برای معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی اقدام کنند؟

مشمولین ید قبل از وارد شدن به غیبت نسبت به گرفتن معافیت خود اقدام کرده دچار مشکل نشوند.

بی اختیاری اار و معافیت پزشکی چیست؟

این بیماری موجب از بین رفتن قت انقض گردن مثانه میشود و یید ان فرد بیمار به شکل دائم از خدمت معاف میشود.

زگیل تناسلی و معافیت پزشکی چیست؟

این بیماری یکی از اختلالات مربوط به دستگاه ااری تناسلی است که  موراد حاد معافیت های پزشکی همراه است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره آویژه

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات خدمت سرزی و افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را زمینه مشاوره معافیت پزشکی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی چه شرایطی دارد؟

شما می توانید مطالعه مقالات ما این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و صورت نیاز تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران شماره .

معافیت پزشکی بیماری های دستگاه ااری و تناسلی چه شرایطی دارد؟

مرکز مشاوره تحصیلی و نظام وظیفه آویژه

 

    

 

منبع:لینک منبع

عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری

  1. رابطه ی جنسی باعث میشود که میکروبها از کانال واژن به داخل مجرای ادرار برسند. راه حل: همیشه قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
  2. شستن اندام های تناسلی از عقب به جلو بعد از مدفوع کردن موجب وارد شدن باکتری های مزاحم به دستگاه ادراری میشود. راه حل: همیشه خودتان را از جلو به عقب بشورید و با شست و شوی روزانه همیشه واژن و مقعد را تمیز نگه دارید.
  3. پوشیدن شلوارهای تنگ یا لباس زیری که از پلی استر یا دیگر فیبرهای مصنوعی ساخته شده باشد بعنوان یک انکوباتور برای باکتری های پاتوژن عمل میکند. راه حل: بگذارید آن منطقه آزاد باشد و لباس های زیر پنبه ای بپوشید.
سالم زیبا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.