مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی

۴۸۳ بازديد
 
5 / 5 ( 1 vote )

نحوه یافت معافیت تحصیلی و آشنایی اقدامات لازم برای آن سوالات زیادی را برای مشمولان به همراه دارد. این موضوع یکی از گسترده ترین و پر کاربردترین موضوعات مربوط به نظام وظیفه است که اغلب مشمولان آن مواجه میشوند. همانطور که میدانید اغلب افرادی که به سن مشمولیت میرسند و ید به خدمت سرزی اعزام شوند حال تحصیل دوره های متوسطه و یا دانشگاه میشند. لذا این افراد برای جلوگیری از وارد شدن به دوره ی غیبت ید برای یافت معافیت تحصیلی اقدام کنند به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد این مقاله سعی میکنیم انواع معافیت تحصیلی برای محصلان و دانشجویان، قوانین مقرر شده مربوط به این موضوع و نکات مهمی را که مشمولان ید از آن اطلاع داشته شند مورد بررسی قرار دهیم. معمولا سازمان وظیفه موعدی را مقرر میکند که مشمولان ید آن زمان وضعیت وظیفه عمومی خود را مشخص کنند.

مشخص کردن وضعیت وظیفه عمومی به معنای اقدام برای اعزام به خدمت، یافت یکی از انواع معافیت های دائم یا موقت و… میشد. معافیت تحصیلی نیز یکی از انواع معافیت موقت است. نحوه یافت معافیت تحصیل برای مشمولان شرایط مختلف، هم فرق میکند. مثلا دانشجویان برای یافت برگه ی معافیت تحصیلی ید گواهی اشتغال به تحصیلی که دانشگاه اختیارشان قرار میدهد را به سازمان وظیفه ارائه دهند. این سازمان نیز معافیت تحصیلی این افراد را صا میکند که پایان ریخ مقرر شده این برگه، دانشجو از خدمت معاف است.

البته روند یافت معافیت تحصیل به همین راحتی ها هم نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد که ادامه به تفضیل به شرح این نکات میپردازیم. اگر بعد از مطالعه این متن نیز سوالاتی این ره داشتید، میتوانید استفاده از مشاوره نظام وظیفه بسیاری از ابهامات و سوالات خود را برطرف کنید.

شرایط یافت معافیت تحصیلی چیست؟

شرایط یافت معافیت تحصیلی بنا به شرایط فرد مشمول متفاوت میشد. مثلا برای دانشجویان، دانش آموزان، طلاب و… قوانین خاصی نظر گرفته شده است که برخی از این موارد را ادامه مورد بحث قرار میدهیم. یکی از شرایطی که برای معافیت تحصیلی دانش آموزان مطرح شده است مربوط به نوع دوره تحصیلی آنها میشد. یعنی دانش آموزان ید دوره های حضوری و پیوسته تحصیل کرده شند بتوانند از قانون معافیت تحصیلی استفاده کنند. این افراد تنها مدت زمان مشخصی میتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. مدت زمان مقرر شده پایان ۲۰ سالگی است. دانش آموزانی که مشمول خدمت سرزی هستند پایان دوره تحصیل، اخراج و یا انصراف از تحصیل دیگر از معافیت تحصیلی برخوردار نیستند و حداکثر شش ماه مهلت اقدام برای اعزام به خدمت دارند. یکی دیگر از مهم ترین شرایط یافت معافیت تحصیلی نداشتن غیبت بعد از رسیدن به سن مشمولیت میشد.

دیگر شرایط یافت معافیت تحصیلی

افرادی که به دلایل موجه وارد دوره ی غیبت از سرزی شده شند، میتوانند از طریق سایت سازمان وظیفه برای توجیه غیبت خود اقدام کنند که صورت یید توجیه امکان استفاده از معافیت تحصیلی را خواهند داشت. لازم به ذکر است که دانشجویان مشمول خدمت سرزی پایان دوره تحصیل از خدمت معاف هستند. البته مدت معافیت بر اساس نوع دوره تحصیلی مشخص میشود. یکی از قوانینی که برای معافیت تحصیلی دانشجویان نظر گرفته شده است، سنوات ارفاقی میشد. طبق این طرح افرادی  که نتوانند تحصیل خود را زمان مقرر شده برگه معافیت تحصیلی به پایان برسانند، میتوانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند. این سنوات یک سال به معافیت تحصیلی مشمول اضافه میکند. ارائه ی گواهی اشتغال به تحصیلی یکی از شرایطی است برای بهره مندی از معافیت تحصیلی نظر گرفته شده است. این گواهی را میتوان از دانشگاه ها، مدارس و… یافت کرد.

مدارک لازم برای یافت معافیت تحصیلی شامل چه مواردی میشد؟

مدارک لازم برای یافت معافیت تحصیلی از آن جهت اهمیت دارد که ارائه ی به مقع تمام موارد خواستی سازمان وظیفه میتواند به مشمولان کمک کند که راحت تر معافیت خود را یافت کنند و مشکلات کمتری مواجه شند. لذا برای راحتی کار شما عزیزان این قسمت به تمامی مدارکی را که ید به سازمان وظیفه ارائه دهید، مطرح میکنیم. کپی و اصل کارت ملی یکی از اصلی ترین مدارکی است که مشمول ید ارائه دهد. همچنین تصویر همه ی صفحات شناسنامه از دیگر مدارک مورد نیاز است. یکی از اصلی ترین مدارک لازم برای یافت معافیت تحصیلی برگه ی اشتغال به تحصیل است که از سوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اختیار دانشجویان قرار میگیرد. البته برای دانش آموزان نیز این برگه صا میشود که ارائه ی آن به سازمان وظیفه معافیت موقت تحصیلی میگیرند.

لازم به ذکر است دانشجویانی که از تحصیل انصراف داده اند ید مدارک مربوطه همچون برگه انصراف را ارائه دهند. همه ی متقاضیان یستی تقاضانامه ی خود برای معافیت تحصیلی را به یید امور آموزشی محل تحصیل خود برسانند و بعد به سازمان وظیفه تحویل دهند.

 

انواع معافیت تحصیلی کدام است؟

انواع معافیت تحصیلی به چهار دسته تقسیم میشود که شمل موارد زیر است:

  • معافیت دانشجویی
  • معافیت تحصیلی دانش آموزان
  • معافیت تحصیلی طلاب
  • معافیت تحصیلی خارج از کشور

به طور کلی تمام افرادی که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و یا مدارس داخل و خارج از کشور به تحصیل مشغول هستند، میتوانند از معافیت های تحصیلی استفاده کنند. اما یافت هر کدام از انواع معافیت تحصیلی شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد. ره ی آن گروه از مشمولان که بعد از دوره متوسطه و یافت مک دیپلم دانشگاه پذیرفته شوند معافیت تحصیلی پایان دوره تحصیل، صا میشود. اما دانش آموزان ید سن بیست سالگی مک تحصیلی خود را یافت کنند، زیرا بعد از آن نمیتوانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این افراد بعد از اتمام سشان، انصراف یا اخراج تنها یک سال مهلت دارند برای اعزام به خدمت اقدام کنند. این موضوع برای افرادی که خارج از کشور تحصیل میکنند نیز صدق میکند و ید ظرف مدت یک سال اقدامات لازمه را انجام دهند.

میزان معافیت تحصیلی چگونه است؟

میزان معافیت تحصیلی تحت ثیر نوع دوره ی تحصیلی مشمولان متغیر است. اطلاع از میزان معافیت امری ضروری است زیرا چنانچه مهلت معافیت مشمول به پایان برسد، به عنوان غایب نظر گرفته میشود و مشکلاتی مواجه خواهد شد. میزان معافیت تحصیلی برای برخی از دوره های تحصیلی به ترتیب زیر است:

  • برای دانشجویان مقطع تحصیلی کاردانی به مدت دو سال و نیم معافیت تحصیلی نظر گرفته شده است.
  • مدت زمان معافیت برای مقطع کارشناسی ناپیوسته سه سال میشد.
  • برای دوره کارشناسی پیوسته زمان ۵ سال نظر گرفته شده است
  • دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال معافیت دارند.
  • برای مقطع دکتری پزشکی پیوسته ۸ سال معافیت تحصیلی مقرر شده است.
  • و نهایت مدت زمان معافیت برای دانشجویان دوره های دکتری تحصصی شش سال است.

لازم به ذکر است که افرادی که این زمان های مشخص شده موفق به یافت مک تحصیلی و گذراندن همه ی واحد های سی خود نشوند، استفاده از سنوات ارفاقی میتوانند از معافیت تحصیلی بیشتری بهره مند شوند. البته اخذ این سنوات ارفاقی نیز شرایط خاصی دارد مثلا مشمول به شرطی میتواند از آن استفاده کند که طی این سنوات ارفاقی همه ی واحد های سی قی مانده خود را اخذ کند. دانشجویان برای یافت این سنوات ید به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها مراجعه کنند.

 

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی چیست؟

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی یکی از موضوعات مهم نظام وظیفه است. طبق قوانین نظام وظیفه افرادی که مقاطع مختلف تحصیل میکنند، میتوانند طول دوره تحصیل خود تنها یک ر انصراف دهند و بعد از آن ز هم به تحصیل دانشگاه و یا رشته دیگر تحصیل کنند. لازم به ذکر است که معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی تنها یک سال مهلت دارد و صورتیکه یک سال بیشتر از زمان معافیت تحصیلی گذشته شد فرد به عنوان غایب شناخته میشود و دیگر از معافیت های تحصیلی برخوردار نخواهد بود.

سوالات متداول

شرایط یافت معافیت تحصیل کدام است؟

نداشتن غیبت بعد از رسیدن به سن مشمولیت، دانش آموزان ید دوره های حضوری و پیوسته تحصیل کرده شند، ارائه ی گواهی اشتغال به تحصیلی از جمله این شرایط میشند.

انواع معافیت های تحصیلی کدامند؟

معافیت دانشجویی، معافیت تحصیلی دانش آموزان، معافیت تحصیلی طلاب، معافیت تحصیلی خارج از کشور.

زمان معافیت برای دوره های تحصیلی چق است؟

این زمان برای مقطع کارشناسی ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته زمان ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکتری پزشکی پیوسته ۸ سال و برای دکتری تحصصی شش سال است.

 

مدارک لازم برای یافت معافیت تحصیلی

شما می توانید مطالعه مقالات ما این زمینه پاسخ سئوال خود را بیابید و صورت نیاز تلفن ثابت و بدون پیش شماره از سراسر ایران شماره .

مدارک لازم برای یافت معافیت تحصیلی

 

 

    

 

منبع:لینک منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.